Hopp til hovedinnholdet

El-snekka "Langøy"

Vi kjører Langøysnekka «Langøy» som skyssbåt mellom Langesund og Langøya i åpningstidene de dagene restauranten har servering.

Langøy ble bygd på Georg Mustads båtbyggeri på Langøya i 1962.

«Langøy» er en spesiell båt. Det var den første båten Georg Mustad bygde med sitt særpregede design – en markert baug, der hytta møter stevnen, og en like markert panserhekk. I tillegg er båten bygd av materialer fra Langøya (hudplanken i furu), og det er den faktisk alene om. Mustad bygde båten til seg selv og familien, og den lå i flere år på Langøya – og bar navnet «Langøy» allerede da. Sommerstid lå båten rett utenfor forpakterboligen, der Mustad bodde på den tiden. Vinterstid lå den i opplag i et eget båthus litt nord for hovedgården. Dette båthuset er revet, men det finnes fortsatt rester etter det i terrenget.

Båten er 30 fot lang og 3 meter bred. Skroget er bygd i furu på eik, overbygget er i en mahognitype som kalles sapelli. Takbjelker er i eik, tak i furu trukket med duk og innredning i heltre eller finert mahogni. Skroget er klinkbygd, med kobbersøm.

Opprinnelig hadde «Langøy» akterkabin og et mindre styrhus enn i dag. Georg Mustad bygde selv om båten etter at ungene hans var blitt for gamle til båtferier med foreldre. Han bygde også tett skott i styrhuset for en senere eier på 80-tallet. Dette skottet ble revet etter at driverne av Langøya hovedgård overtok båten i 2012.

Opprinnelig hadde «Langøy» en Marna M2 som framdriftsmiddel. Dette var en tosylindret, tungbygd dieselmotor med effekt på 16-24 hk. På 80-tallet ble motoren byttet til en Ford Sabb på 54 hk. Denne sto om bord helt fram til 2014, da den ble demontert for å bli erstattet med dagens framdriftssystem.

«Langøy» ble hybridisert i 2015 med støtte fra Transnova. Motoren som står om bord i dag er en Beta Marine dieselmotor på 50 hk, samt en elektrisk motor fra Hybrid Marine som yter 13 hk. Det høres kanskje lite ut, men båten gjør faktisk 5,5 knop med elektrisk framdrift. Toppfarten med dieselframdrift er ikke stort over sju knop, og årsaken er at en tresnekke som «Langøy» er svært lettdrevet opp til det man på fagspråket kaller maksimal skrogfart – altså den hastigheten skroget optimalt kan gjøre uten å begynne å grave seg ned i hekken og bruke kreftene på å lage bølger.

Løsningen om bord i «Langøy» er en såkalt parallell hybrid, det vil si at de to motorene er helt uavhengige av hverandre, hvis dieselmotoren plutselig skulle slutte å virke kan man kjøre videre med den elektriske motoren. Ved en hastighet på 4,5 knop har batteribanken kapasitet til 2,5 timers sammenhengende kjøring. «Langøy» er også det man kaller en plugg-inn hybrid, det vil si at det er montert en lader om bord som lader batteribanken mens båten ligger med landstrøm. Ladetiden er cirka 6 timer hvis batteriene er kjørt ned så langt det er forsvarlig. Batteribanken er på 48 volt, og er plassert under dørken i kahytten. Den veier omtrent 250 kilo.

Båten har også en spesiell plass i daglig leders hjerte. Fra 1996 til 2005 var den eid av faren hans, med Sandøya som hjemhavn. Da bar den navnet «Rosella», etter en av fraktskutene daglig leders farfar eide en gang for lenge siden. «Rosella» ble skjemt bort med stull og stell i disse årene, og det var derfor en trist opplevelse da daglig leder gjenfant båten i mildt sagt sørgelig forfatning i 2012. Etter å ha gått både en og to runder med overveielser, bestemte vi oss til slutt for å kjøpe båten og sette den på lager fram til vi hadde mulighet til å restaurere den. Våren 2015 sto vi plutselig uten leverandør av skyss mellom Langesund og Langøya, og da var det bare å gyve løs på prosjektet. 24. juni 2015 var «Langøy» igjen klar for innsats i sundet, nå utstyrt og godkjent for skyssvirksomhet med inntil 11 passasjerer.

I tillegg til Transnova, har også Bamble kommune og Skagerak Energi bidratt med støtte til «Langøy».

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.